DANS
Alexandra neemt jong en oud al dansend mee op ontdekkingsreis. Met verschillende zintuigen ervaar je hoe je vanuit je lijf, muziek en ander materiaal tot bijzondere dingen komt..
Alexandra studeerde docent dans aan de Dansacademie in Arnhem (Artez) en Psychomotoriek aan de Hogeschool Domstad. Tevens is zij trainer Vreedzame Wijk en specialist/adviseur bijzonder onderwijs.
DANS
Dansen en lesgeven doe ik het allerliefste omdat ik daarmee een verhaal kan vertellen, een andere kant van mezelf kan laten zien, een gevoel kan uitten en/of iemand mee kan nemen in mijn gevoel. Dat is ook wat ik hoop te bereiken bij de leerlingen als ik een voorstelling dans of een workshops/lessen geef. Wees wie je bent - durf jezelf te zijn! Geniet van de vele mogelijkheden binnen dans en theater, laat je fantasie de vrije loop! Creativiteit en het zelf exploreren van dans vind ik ook belangrijk in mijn lessen. Dat de leerlingen opzoek gaan naar hun eigen dans, hun eigen verhaal, in mijn lessen en hoe ze zichzelf daarin kunnen uitten. Ik ben afgestudeerd aan Fontys Dansacademie Uitvoerend Dans Jazz/Urban in 2009.
MUZIEK
Elianne neemt een grote, zware kist mee het lokaal in. Niemand weet wat er in zit, ook zij zelf niet. Heel voorzichtig opent ze de kist. Samen met de kinderen ontdekt ze stap voor stap het grote ding dat er in ligt … Deze beleving is een ontdekkingstocht naar de cello. Elianne studeerde cello aan het Utrechts conservatorium.
THEATER
Theater is voor mij de manier om verhalen te vertellen en de fantasie te prikkelen. Om samen op ontdekkingstocht te gaan en nieuwe werelden te ontdekken. In mijn lessen/workshops werk ik veel vanuit de belevingswereld van de kinderen. Hun inbreng is erg belangrijk en dit levert prachtige vondsten op. Ik werk veel vanuit muziek en beweging, zoals Slapstick theater. Naast het lesgeven aan kinderen begeleid ik ook docenten door middel van CO-teaching. In 2015 studeerde ik af als Docerend Theatermaker aan de FHK te Tilburg.
THEATER
Esther neemt kinderen graag mee in de fantasiewereld van het theater. Hierbij gebruikt ze allerlei verschillende elementen: verhalen, poppenspel, beeldend theater, dans, muziek en zelfs circuskunsten. Daarnaast heeft ze, vanuit haar achtergrond als creatief therapeute, interesse in wat er onder het artistieke oppervlakte gebeurt, op het gebied van samenwerking, talentontwikkeling, zelfvertrouwen, weerbaarheid en emoties. Ze zet haar talenten graag in om leerkrachten enthousiast te maken voor het theatervak op school.
Esther studeerde in 2008 af aan de opleiding Theatre and Education aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en in 2000 aan de opleiding Creatieve Therapie Beeldend aan de Hogeschool van Utrecht. Van 2007 tot 2008 deed zij de pilot-opleiding voor poppenspel bij de Proeve in Amsterdam. Naast haar werk als dramadocent is zij actrice, zangeres in een coverband en creatief therapeut (drama en beeldend).
THEATER
Theater is samen magische momenten meemaken. Ik speel graag een personage of breng een pop mee, waarmee het verhaal begint. De kinderen worden uitgenodigd om te reageren en mee te doen. Filosofische vragen, fantasie, expressie van eigen talent, onverwachte samenwerking en inleven in anderen. Er zijn talloze ontdekkingen die je tijdens de theaterlessen kan doen. Niet alleen de kinderen leren en spelen, ook leerkrachten worden uitgedaagd om mee te doen en hun kwaliteiten uit te breiden. Evelien heeft uitgebreide creatieve bagage en is flexibel in het inspelen op vragen. Zij studeerde aan de HKU theater, schreef jeugdboeken en specialiseerde zich in poppenpel.
TAAL / BEELDEND
Fleur van Greuningen schrijft kortverhalen en theaterstukken, maakt installaties, ontwerpt soms grafisch (bijvoorbeeld posters voor CO-Utrecht) en doet sporadisch een performance, maar houdt vooral van experiment, dus probeert met zo veel mogelijk verschillende media anderen en zichzelf te blijven verrassen. Verrassen is ook wat ze uit wil dragen tijdens workshops: experimenteren, nieuwsgierigheid opwekken, rare dingen bedenken, uitvinden, inspireren. Met grote focus op het proces. Het moet vooral leuk zijn om iets te maken, uitdagend en voor elke leerling passend. Dit kan een vorm krijgen in workshops beeldend door bijvoorbeeld experimenteel materiaalgebruik, maar ook in schrijfworkshops waarin je – echt waar! – verrast wordt door je zelfbedachte personages. Fleur van Greuningen studeerde Nederlands (UU) en Beeld&Taal (Rietveld Academie) en deed een pedagogische opleiding (HBO5) in Antwerpen.
MUZIEK
Mijn naam is Janneke van den Bosch en sinds ik ben afgestudeerd in de richting Kunsteducatie, ben ik werkzaam als zang- en muziekdocent.
Hierdoor kom ik op veel verschillende scholen, maar overal geldt; muziek kan wonderen verrichten! Ik vind het fantastisch om te zien hoe kinderen op kunnen leven wanneer muziek aan bod komt. Kinderen kunnen zich op zoveel verschillende manieren uiten en laten zien en worden door muziek enorm geprikkeld. Ik maak graag de combinatie tussen drama en muziek, vooral bij de onderbouw werkt dit erg versterkend.
Ik werk veel met zang en piano, maar ook ritme-instrumenten en bodypercussie komen vaak aan bod. In elke groep op de basisschool vind ik weer een andere uitdaging die ik graag aan ga en zo is geen les hetzelfde. Van de kleuters tot aan de groep 8-musical, bij alles denk ik; Wat heb ik toch geweldig werk!
DANS
Isis Adriaens is een professioneel danseres die haar hele leven al bezig is met dans. In 2018 studeerde ze af van De Dansopleiding in Utrecht en nu is ze werkzaam als danser in het werkveld. Isis heeft veel ervaring als docent en choreograaf en als uitvoerend danser. Naast het delen van haar kennis over Hiphop houd ze zich ook bezig met de stijl Krump én is ze onderdeel van collectief MENSJA Collective.
"Dans en muziek zijn twee hele belangrijke dingen in mijn leven. Het heeft mij als mens veel geholpen omdat ik mijn ei er in kwijt kan. Ik gun elk mens een uitlaatklep zoals ik die heb in dans en muziek. Muziek verbind, dans verbind! Die passie wil ik delen met iedereen! "
DANS
Jet Robert studeerde in 2017 af aan Fontys Hogeschool voor de Kunsten als docent dans. Na het afronden van haar studie verhuisde zij voor 2 jaar naar New York om zich te verdiepen in contemporary dans en studeerde af bij Gibney Dance in de richting van Choreografie en Community Action. Jet streeft er altijd naar om vanuit een veilig community gevoel het beste uit haar leerlingen te halen, ieder op een individueel niveau. Het vermogen om zelfverzekerd op de dansvloer te staan en jouw individuele verhaal te kunnen vertellen door middel van dans; dat is waar het bij Jets lessen om gaat!
MUZIEK
"Waar muziek is is plezier! Maar ook expressie, jezelf kunnen zijn, nieuwe dingen leren, zonder praten verbonden zijn met de kinderen uit je klas én… ook nog eens je hersenen zodanig activeren dat taal en rekenen en al die andere vakken nóg beter gaan! Kortom: muziek hoort erbij in het primair onderwijs, als je het mij vraagt. Van huis uit ben ik zangdocent, maar ik ben inmiddels ook al jaren te vinden op basisscholen door het hele land. In en rond Utrecht sta ik tijdens muziekprojecten, co-teachingstrajecten en reguliere muzieklessen voor,- en achterin de klas. Daarnaast geef ik teamtrainingen aan leerkrachten. Vanuit CO -Utrecht doe ik dat dichtbij en vanuit 123Zing en Méér Muziek in de Klas ook een stuk verder weg. Ik geniet er elke keer weer van om al die verschillende scholen binnen te wandelen en na een paar uur muziek te hebben gemaakt weer naar buiten te wandelen. Terwijl ik een deel van de school zingend, beatboxend of in bodypercussie beats achterlaat."
FILISOFEREN
Linda neemt je mee op denkavontuur. In je eigen en andermans hoofd. Tijdens een filosofisch gesprek zet je je hersenen flink aan het werk en daar wordt je lenig van! Niet lenig in je lijf, maar lenig in je hoofd. Je leert dingen van meerdere kanten bekijken.
Samen als groep een onderzoeksgroep worden geeft een nieuwe dynamiek. Andere kinderen laten van zich horen. De groep leert samen bouwen. Eerst iemand helemaal begrijpen voor je bedenkt of je het er mee eens bent of niet.
Voordat Linda zich stortte in de wereld van het filosoferen, werkte zij als theatermaker. In het filosoferen maakt ze dan ook gebruik van spel en verbeelding. Linda filosofeert met jong en oud, in scholen, musea, theaters, bedrijven en op straat. Wil jij ook spelen met gedachten?
DANS
Liselot verkent met de kinderen beweging en materiaal.Er staat een mysterieuze doos in het speellokaal. Opeens komt daar een hand uit, dan een been. Uiteindelijk is er een danseres in een echte tutu. Samen danst ze met de kinderen met gekleurde doekjes, stippen en linten. Genoeg om te ontdekken en te ervaren. Liselot studeerde docent aan de Dansacademie in Arnhem (Artez).
THEATER MUSICAL
Ik wil heel graag mijn passie voor het theatervak overbrengen op kinderen én leerkrachten.
Laten zien dat iedereen een talent heeft dat je altijd in kunt zetten. Ik zal je uitdagen, prikkelen en vooral zelf laten ontdekken wat je allemaal al kunt! Lef, plezier, kwetsbaar maar altijd in een veilige omgeving zodat je mág leren.' Lonneke volgde de vooropleiding dansacademie, PABO en is naast vakdocent ook werkzaam als kindercoach.
MUZIEK
Maya zal laten horen wat voor klanken er allemaal uit een klarinet kunnen komen: behalve zachte geluiden en luide klanken ook langzame melodieën en snelle loopjes. Maar ook juist heel lage en vreselijk hoge tonen en rare geluiden zoals een glissando. Maya studeerde klarinet aan Codarts Conservatorium Rotterdam (Bachelor) en Utrechts Conservatorium.
BEELDEND
Naomi wordt geboeid door poëzie en proza en gebruikt schrijven als haar schetsen. Haar werkwijze is bedachtzaam, maar ook intuïtief. Deze zorgvuldige vluchtigheid komt samen in installatiewerk, en staat vaak in verband met haar fascinatie voor schrift en taal. Ze ziet de kunstlessen als de ultieme ruimte om de zintuigen aan te zetten, te verdwalen en verrast te worden. Ze vindt het belangrijk om kinderen mogelijkheden te bieden om te blijven ontdekken en ideeën te vormen, zonder voorgekauwde brokken.
In 2022 studeert ze af aan de Breitner Academie (AHK).
DANS
Nina van Driel studeerde in 2009 af aan de Fontys dansacademie in Tilburg in de richting docent dans.
Naast klassiek ballet en moderne danslessen op een dansschool geeft ze ook dansles op verschillende basisscholen.
Het werken rondom fantasierijke thema’s is een belangrijk aspect in haar lessen.
‘Wanneer kinderen weten waarom of waarover ze dansen zie ik dat ze sterker, groter, hoekiger of juist zachter bewegen, de danskwaliteit van de beweging wordt groter. Wanneer je dansen niet alleen met je lichaam maar ook met je hoofd kan beleven wordt het een prachtig totaal pakket. Daarnaast vind ik passende muziek heel belangrijk. Een dans over strijd en gevaar wordt nóg spannender wanneer de muziek dit accentueert.
Het allerliefste dans ik met basisschool leerlingen omdat zij een grote fantasie en creativiteit hebben waar ik heel graag gebruik van maak. In mijn danslessen vraag ik leerlingen om onderdeel te zijn van het creatieve proces, daag ik ze uit om zelf ideeën, beelden, bewegingen of verhaallijnen te bedenken.’
FILM
Beeldend kunstenaar en filmmaker Phil Bosch biedt met haar lichtatelier op maat gemaakte lessen voor het primair onderwijs. Met behulp van verschillende licht dragende media zoals een overhead, een dia- of een heuse 16mm projector worden leerlingen uitgedaagd te spelen met betekenissen. Door zelf te knutselen met bijvoorbeeld karton, cellofaan, gevonden materialen en ijzerdraadjes of te werken met bijzondere inkten, door te spelen met projecties en bewegingen worden onderzoeken gemaakt en ontdekkingen gedaan; verhalen gemaakt en uitgespeeld. Actuele thema’s of een klein filosofisch onderwerp, een wetenschappelijke vraag zoals ‘wat is nu eigenlijk licht?’ of een zelfverzonnen verhaal; het kan allemaal met licht worden verbeeld.
MUZIEK
Mijn naam is Raisa Verboom. In 2013 ben ik afgestuurd aan het conservatorium in Utrecht voor de opleiding Docent muziek. Sinds die tijd heb ik veel verschillende dingen gedaan in het werkveld. Van muzieklessen aan peuters tot het dirigeren van volwassen koren. Het geven van muziekles op basisscholen vind ik één van de leukste dingen om te doen. Muziek brengt zoveel plezier en ontspanning met zich mee. Kinderen kunnen er helemaal van opbloeien. Ik vind het geweldig dat ik dit werk mag doen! In mijn muzieklessen zing ik graag, maar ik doe ook veel met instrumenten, bodypercussie, luisteren naar muziek, leren over muziekstijlen, bewegen, improviseren en creëren.
DANS
Mijn naam is Raymond Ramdihal (25) een professioneel danser, evenement organisator, schrijver en Utrechter in hart en nieren.
Dansdocent en onderweg naar meesterschap in de dansstijl Krump. Een ruige, explosieve bewegingstaal en wisselt tussen de extremen in het lichaam: van groot en verlengd, naar klein en compact. Een stijl waarin je je emoties kwijt kan. Je kunt er echt een verhaal mee vertellen. En dat doen wij ook in de lessen, wij vertellen onze eigen verhalen om elkaar mee te inspireren. Dit doen we terwijl wij ons lichaam leren kennen en onze fantasie prikkelen met leuke concepten en uitdagende opdrachten. Mijn visie: 'Peace, love unity & having fun' oftewel het motto van de Hiphop cultuur. Ik wens ik voor de Utrechtse jeugd dat zij opgroeien met de Hiphop cultuur, dansevenementen in de stad & danslessen in de wijken. Verbinden en het overdragen van een boodschap staat centraal in mijn lessen.
MUZIEK
Mijn naam is Shanti Manoharan en ik ben al zolang ik me kan herinneren bezig met het maken van muziek. Ik zing en schrijf liedjes en vind het fantastisch om kinderen en jongeren te coachen en om hun vertrouwen te zien groeien. Ik vind persoonlijk contact en plezier in muzieklessen heel belangrijk. Ik heb de Nederlandse Pop Academie gedaan en Sociaal Cultureel Werk afgerond in Utrecht. Ik geef al vele jaren 1-op-1 gitaar, zang en songwritingles aan kinderen en ben sinds een korte tijd ook actief op scholen. Iedereen kan muziek maken en het is een prachtige manier om jezelf te uiten!
DANS
Tamara gaat letterlijk en figuurlijk dansend door het leven! Tamara vindt het belangrijk dat iedere leerling in haar les de ruimte krijgt voor zijn of haar creativiteit. Op deze manier simuleert zij de leerlingen om dansplezier bij zichzelf te ontdekken. Er wordt gedanst over verschillende thema's waarbij interactie, muzikaliteit en lichaamstaal een belangrijke rol spelen. Tamara studeerde in 2015 af aan de Fontys Academie voor Danseducatie.
DANS
Trudy heeft een grote interesse in het raakvlak tussen dans en theater. Fantasie en beleving nemen in haar lessen een belangrijke plaats in. Er wordt gedanst over lichaamstaal; hoe kan je met je bewegingen een verhaal vertellen? Plezier, samenwerken en lekker bewegen met leeftijdsgenoten staan voorop. Trudy studeerde in 2009 af als Docent Dans aan de Fontys HBO Dansacademie, met specialisaties in Modern en Jazz.
BEELDEND THEATER
Wendy maakt en speelt voorstellingen die ontstaan vanuit materialen en/of objecten. Toen ze een stapel houten koffertjes in de schoot geworpen kreeg besloot ze om die te ‘vullen met spullen’ en daarmee op reis te gaan naar de peuters van Utrecht. Want met deze koffers en spullen kun je steeds weer iets ander bouwen en de peuters mogen daar bij helpen. Wendy studeerde Theatervormgeving aan de HKU en heeft in 2018 de BIK-opleiding afgerond aan de AHK.