Onze kunstenaars

Caty Wijmans

DANS

Lees meer...

Dansen en lesgeven doe ik het allerliefste omdat ik daarmee een verhaal kan vertellen, een andere kant van mezelf kan laten zien, een gevoel kan uitten en/of iemand mee kan nemen in mijn gevoel. Dat is ook wat ik hoop te bereiken bij de leerlingen als ik een voorstelling dans of een workshops/lessen geef. Wees wie je bent - durf jezelf te zijn! Geniet van de vele mogelijkheden binnen dans en theater, laat je fantasie de vrije loop! Creativiteit en het zelf exploreren van dans vind ik ook belangrijk in mijn lessen. Dat de leerlingen opzoek gaan naar hun eigen dans, hun eigen verhaal, in mijn lessen en hoe ze zichzelf daarin kunnen uitten. Ik ben afgestudeerd aan Fontys Dansacademie Uitvoerend Dans Jazz/Urban in 2009.

Evelien Pullens

THEATER

Lees meer...

Theater is samen magische momenten meemaken. Ik speel graag een personage of breng een pop mee, waarmee het verhaal begint. De kinderen worden uitgenodigd om te reageren en mee te doen. Filosofische vragen, fantasie, expressie van eigen talent, onverwachte samenwerking en inleven in anderen. Er zijn talloze ontdekkingen die je tijdens de theaterlessen kan doen. Niet alleen de kinderen leren en spelen, ook leerkrachten worden uitgedaagd om mee te doen en hun kwaliteiten uit te breiden. Evelien heeft uitgebreide creatieve bagage en is flexibel in het inspelen op vragen. Zij studeerde aan de HKU theater, schreef jeugdboeken en specialiseerde zich in poppenpel.

Phil Bosch

FILM

Lees meer...

Beeldend kunstenaar en filmmaker Phil Bosch biedt met haar lichtatelier op maat gemaakte lessen voor het primair onderwijs. Met behulp van verschillende licht dragende media zoals een overhead, een dia- of een heuse 16mm projector worden leerlingen uitgedaagd te spelen met betekenissen. Door zelf te knutselen met bijvoorbeeld karton, cellofaan, gevonden materialen en ijzerdraadjes of te werken met bijzondere inkten, door te spelen met projecties en bewegingen worden onderzoeken gemaakt en ontdekkingen gedaan; verhalen gemaakt en uitgespeeld. Actuele thema’s of een klein filosofisch onderwerp, een wetenschappelijke vraag zoals ‘wat is nu eigenlijk licht?’ of een zelfverzonnen verhaal; het kan allemaal met licht worden verbeeld.

Nina van Driel

DANS

Lees meer...

Nina van Driel studeerde in 2009 af aan de Fontys dansacademie in Tilburg in de richting docent dans.
Naast klassiek ballet en moderne danslessen op een dansschool geeft ze ook dansles op verschillende basisscholen.
Het werken rondom fantasierijke thema’s is een belangrijk aspect in haar lessen.
‘Wanneer kinderen weten waarom of waarover ze dansen zie ik dat ze sterker, groter, hoekiger of juist zachter bewegen, de danskwaliteit van de beweging wordt groter. Wanneer je dansen niet alleen met je lichaam maar ook met je hoofd kan beleven wordt het een prachtig totaal pakket. Daarnaast vind ik passende muziek heel belangrijk. Een dans over strijd en gevaar wordt nóg spannender wanneer de muziek dit accentueert.
Het allerliefste dans ik met basisschool leerlingen omdat zij een grote fantasie en creativiteit hebben waar ik heel graag gebruik van maak. In mijn danslessen vraag ik leerlingen om onderdeel te zijn van het creatieve proces, daag ik ze uit om zelf ideeën, beelden, bewegingen of verhaallijnen te bedenken.’

Elianne Ardts

CELLO

Lees meer...

Elianne neemt een grote, zware kist mee het lokaal in. Niemand weet wat er in zit, ook zij zelf niet. Heel voorzichtig opent ze de kist. Samen met de kinderen ontdekt ze stap voor stap het grote ding dat er in ligt … Deze beleving is een ontdekkingstocht naar de cello. Elianne studeerde cello aan het Utrechts conservatorium.

Tamara Brussée

DANS

Lees meer...

Tamara gaat letterlijk en figuurlijk dansend door het leven! Tamara vindt het belangrijk dat iedere leerling in haar les de ruimte krijgt voor zijn of haar creativiteit. Op deze manier simuleert zij de leerlingen om dansplezier bij zichzelf te ontdekken. Er wordt gedanst over verschillende thema's waarbij interactie, muzikaliteit en lichaamstaal een belangrijke rol spelen. Tamara studeerde in 2015 af aan de Fontys Academie voor Danseducatie.

Fleur van Greuningen

TAAL / BEELDEND

Lees meer...

Fleur van Greuningen schrijft kortverhalen en theaterstukken, maakt installaties, ontwerpt soms grafisch (bijvoorbeeld posters voor CO-Utrecht) en doet sporadisch een performance, maar houdt vooral van experiment, dus probeert met zo veel mogelijk verschillende media anderen en zichzelf te blijven verrassen. Verrassen is ook wat ze uit wil dragen tijdens workshops: experimenteren, nieuwsgierigheid opwekken, rare dingen bedenken, uitvinden, inspireren. Met grote focus op het proces. Het moet vooral leuk zijn om iets te maken, uitdagend en voor elke leerling passend. Dit kan een vorm krijgen in workshops beeldend door bijvoorbeeld experimenteel materiaalgebruik, maar ook in schrijfworkshops waarin je – echt waar! – verrast wordt door je zelfbedachte personages. Fleur van Greuningen studeerde Nederlands (UU) en Beeld&Taal (Rietveld Academie) en deed een pedagogische opleiding (HBO5) in Antwerpen.

Maya Sjoerdsma

KLARINET

Lees meer...

Maya zal laten horen wat voor klanken er allemaal uit een klarinet kunnen komen: behalve zachte geluiden en luide klanken ook langzame melodieën en snelle loopjes. Maar ook juist heel lage en vreselijk hoge tonen en rare geluiden zoals een glissando. Maya studeerde klarinet aan Codarts Conservatorium Rotterdam (Bachelor) en Utrechts Conservatorium.

Liselot van den Boogaard

DANS

Lees meer...

Liselot verkent met de kinderen beweging en materiaal.Er staat een mysterieuze doos in het speellokaal. Opeens komt daar een hand uit, dan een been. Uiteindelijk is er een danseres in een echte tutu. Samen danst ze met de kinderen met gekleurde doekjes, stippen en linten. Genoeg om te ontdekken en te ervaren. Liselot studeerde docent aan de Dansacademie in Arnhem (Artez).

Lonneke Heerkens

THEATER MUSICAL

Lees meer...

Ik wil heel graag mijn passie voor het theatervak overbrengen op kinderen én leerkrachten.

Laten zien dat iedereen een talent heeft dat je altijd in kunt zetten. Ik zal je uitdagen, prikkelen en vooral zelf laten ontdekken wat je allemaal al kunt! Lef, plezier, kwetsbaar maar altijd in een veilige omgeving zodat je mág leren.' Lonneke volgde de vooropleiding dansacademie, PABO en is naast vakdocent ook werkzaam als kindercoach.

Trudy van Velsen

DANS

Lees meer...

Trudy heeft een grote interesse in het raakvlak tussen dans en theater. Fantasie en beleving nemen in haar lessen een belangrijke plaats in. Er wordt gedanst over lichaamstaal; hoe kan je met je bewegingen een verhaal vertellen? Plezier, samenwerken en lekker bewegen met leeftijdsgenoten staan voorop. Trudy studeerde in 2009 af als Docent Dans aan de Fontys HBO Dansacademie, met specialisaties in Modern en Jazz.

Winde Reijnders

CELLO

Lees meer...

Winde gaat samen met de kinderen op ontdekking. Welke geluiden zitten er in de cello? Opeens speelt de cello een Spaanse dans! De norse koning houdt daar niet zo van. Als de koning weer vertrokken is ontdekken we nog andere vreemde bewoners in het kasteel. Alle bewoners hebben muziek in zich. De kinderen bewegen en spelen mee. Winde behaalde o.a. haar Bachelor of Music Performance in Utrecht.

Esther van Wageningen

THEATER

Lees meer...

Esther neemt kinderen graag mee in de fantasiewereld van het theater. Hierbij gebruikt ze allerlei verschillende elementen: verhalen, poppenspel, beeldend theater, dans, muziek en zelfs circuskunsten. Daarnaast heeft ze, vanuit haar achtergrond als creatief therapeute, interesse in wat er onder het artistieke oppervlakte gebeurt, op het gebied van samenwerking, talentontwikkeling, zelfvertrouwen, weerbaarheid en emoties. Ze zet haar talenten graag in om leerkrachten enthousiast te maken voor het theatervak op school.
Esther studeerde in 2008 af aan de opleiding Theatre and Education aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en in 2000 aan de opleiding Creatieve Therapie Beeldend aan de Hogeschool van Utrecht. Van 2007 tot 2008 deed zij de pilot-opleiding voor poppenspel bij de Proeve in Amsterdam. Naast haar werk als dramadocent is zij actrice, zangeres in een coverband en creatief therapeut (drama en beeldend).

Alexandra Vermeulen -Flohr

DANS

Lees meer...

Alexandra neemt jong en oud al dansend mee op ontdekkingsreis. Met verschillende zintuigen ervaar je hoe je vanuit je lijf, muziek en ander materiaal tot bijzondere dingen komt..
Alexandra studeerde docent dans aan de Dansacademie in Arnhem (Artez) en Psychomotoriek aan de Hogeschool Domstad. Tevens is zij trainer Vreedzame Wijk en specialist/adviseur bijzonder onderwijs.

Wendy van Zanten

BEELDEND THEATER

Lees meer...

Wendy maakt en speelt voorstellingen die ontstaan vanuit materialen en/of objecten. Toen ze een stapel houten koffertjes in de schoot geworpen kreeg besloot ze om die te ‘vullen met spullen’ en daarmee op reis te gaan naar de peuters van Utrecht. Want met deze koffers en spullen kun je steeds weer iets ander bouwen en de peuters mogen daar bij helpen. Wendy studeerde Theatervormgeving aan de HKU en heeft in 2018 de BIK-opleiding afgerond aan de AHK.